Activitats: - Ambientació i decoració de la classe. - Taller de Contacontes. - Auca de Jaume I - Conèixer les comarques del País Valencià - Taller de massapà
El text descriptiu es la reprensentació escrita amb paraules d'un objecte, persona, paisatge, animal, etc
Un text descriptiu explica detalladament i precisa com són les persones, els animals, els objectes, els llocs, els ambients … Les descripcions solen formar part dels textos.
En un text descriptiu s’utilitzen recursos lingüístics que permeten crear una imatge mental d’allò que es descriu: mots de significat precís (com els substantius), adjectius que afegeixen qualitats a la realitat descrita, comparacions, etc. A l'hora de descriure has de tenir en compte les següents idees: a) Observa la persona, cosa o paisatge amb atenció. Fixa't bé en tots els elements que ho componen, en aquest cas, com es tracta d'un carrer: Elements: vorera, cases, bústies, senyals, etc... Com són: - Forma: quadrades, rectangulars, cirulars, punxeagudes- Color: verd, groc, roig- Mides: llarg, estret, ample, curt.- Situació: damunt, davall, allí, davant, darrere-Altres qualitats: vell, nou, asfaltat, de pedres, carrer comercial, peatonal b) Utilitza elements retòrics com lescomparacions: llarg com una serp, carrer fosc com una nit sense estreles, etc..imetàfores: el sol badalla, mar d'argent, el llàpis és el pinzell de la escriptura... c) Estructura i ordena be tota la informació. Amb frases completes i amb ordre. Comença d'allò més general a allò més concret. Fes ús de tot el vocabulari aprés i adjuntau ambs adjectius i adverbis. Un estructura básica es: PRESENTACIÓ: - El carrer del Pou està situat a la falda de la muntanya....- Quan el sol començava a brillar, vaig descobrir que em torbava al carrer...- Entre una muntonada de gent, es podia llegir en el rètol luminós el nom del carrer... DESCRIPCIÓ DEL CARRER: - És ample i llarg com una serp.Amb unes voreres de pedra antiguesque quan plou el coverteixen en un carrer Venecià....- El carrer, prop de la mar, es tìpic mediterràni i de plataja. Ple de botigues on venen flotadors, tovalloles i parasols... COMENTARI FINAL: - A mi realment mèncanta viure en este carrer...- És un carrer típic, encara que conserva la humanitat de la seua gent.. d) Utilitza connectors entre frases i paràgrafs. Dona a l'escrit una major organització i donar a entendre millor les idees. Exemple:"Entre una espessor d’arbres es veia una casa. Una casa fora poble, aïllada, voltada d’una gran extensió de terreny llis com el palmell de la mà. Al davant tenia un jardí ple de tulipes, i de rosers amb les darreres roses del mes de juny. Els arbres eren til·lers. Ran de reixa, abocat a la carretera, hi havia un mur de baladres amb flors roses i vermelles. Se sentia un perfum espès, aturat, com si no es mogués del clos del jardí, de xuclamel i de troana".
Seguint en el projecte d'investigació, en aquest apartat aprendrem a utilitzar el mapa i localitzar els carrers. Les activitats que realitzarem: - Localitzar el teu carrer.- Localitzar els carrers dels centres públics.- Traçar el recorregut des de ta casa fins el col-legi.- Classificar els carrers de Dénia per temàtica.- Trobar el tresor. Joc- Detectius numèrics.- Utilitat del plànol.Diferència entre plànol/mapa/croquis.- Fem un croquis de la nostra casa.
En aquest primer bloc, investigarem els elements que trobem als carrers. Et sorprendràs de la quantita d'aspectes que hi ha... i que no ens adonem. Les activitats a realitzar en aquest apartat són: - Què sabem del nostre carrer? Quines característiques tenen?Hi ha que són curts, altres llargs, uns amples, altres estrets, antics, nous...Tenen noms.- Que hi ha als carrers? Botigues, bancs, rètols, etc...- Buscar el nostre carrer al google maps.- Buscar el significat del nostre carrer.- Lèxic del carrer.